Gymles op het schoolplein

Gymles op het schoolplein

gymles-op-het-schoolplein-3
gymles-op-het-schoolplein-3

Als het mooi weer is, wordt er op de meeste schoolpleinen wel eens slagbal gespeeld. Ook al eens gedacht aan een “echte” gymles buiten? Met gebruik van de speeltoestellen op het schoolplein? Natuurlijk speelt beschikbare ruimte een rol. Maar kijk eens naar het speelplein als een gymzaal zonder dak. Zou er dan niet meer mogelijk zijn? 

Drukte op het schoolplein

Tijdens pauzes moeten kinderen even stoom afblazen. Daarbij gelden natuurlijk afspraken, maar het is geen lessituatie. De drukte die je tijdens pauzes ervaart, is dus geen goede graadmeter voor een buitengymles. Wil je de mogelijkheden van het plein voor de gymles goed in beeld krijgen? Maak dan een plattegrond. Zo is snel zichtbaar waar vrije ruimte is, welke speeltoestellen je kunt inzetten, waar bruikbare muren zijn en welke organisatievorm het best past.

Circuit

Een gemiddeld schoolplein is groter dan een gymzaal of speellokaal. Er is dus alle ruimte om kinderen veel te laten bewegen. Er kan misschien wel op 6 plekken gelijktijdig een activiteit zijn. Om te ervaren of buitengym past bij jullie leerlingen is de circuitvorm een goede optie. Met een opdrachtkaart per ‘station’ kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. De groepen zijn klein, ze komen vaak aan de beurt en door de relatief korte tijd per station blijft de concentratie hoog.

Hindernisbaan

Op elk speelplein kun je een hindernisbaan maken. Obstakels en speeltoestellen krijgen dan ineens een heel andere functie en vormen samen een parcours. Door de omvang van het plein, werk je naast behendigheid en coördinatie ook aan conditie. Extra uitdagend wordt het als je een samenwerkingsvorm toevoegt.. Zo zou de hindernisbaan door tweetallen afgelegd kunnen worden, waarbij zij een attribuut mee moeten nemen dat zij niet los mogen laten bij het nemen van hindernissen. Naast samenwerking komt dan ook ruimtelijk inzicht aan bod.

Spelvormen

Naast slagbal zijn er veel meer spelvormen op het plein mogelijk, ook in kleine groepen. Ervaring leert dat als je kinderen in de gymles de spelvormen aanreikt, ze deze spellen ook in de pauze willen doen. Omdat het in de pauze veel drukker is op het plein, kun je overwegen om een aantal zones op het plein te maken voor dit soort spelen. Dat kan met pleinplakkers, wegenverf of door gekleurde (stoep)tegels. Een aantal kratten met pauzespelmateriaal doet de rest. Lastig om activiteiten te verzinnen? Net als methodes voor bewegingsonderwijs, heeft Nijha ook activiteitenmappen voor op het schoolplein. 

Speeltoestellen en leerlijnen

Als je een speeltoestel bekijkt vanuit het gebruik als beweegtoestel, zijn er ineens extra mogelijkheden. Zo heeft Nijha voor al haar toestellen de mogelijkheden uitgewerkt om de leerlijnen in een buitengymles toe te passen. Balanceren, klimmen, duikelen, zwaaien, mikken, passeren en onderscheppen: alle leerlijnen komen aanbod. 

Geïnteresseerd in advies over het geven van bewegingsonderwijs op jouw schoolplein?