Bewegend leren
MIS_2991_Geschikt

Breng kinderen in beweging tijdens de les

Bewegend leren

Wil jij bewegend leren integreren in de reguliere lessen? En heb je handvatten en/of materiaal nodig om dat voor elkaar te krijgen? Dan ben je bij Nijha aan het goede adres. Het begint met het begrip dat bewegend leren wezenlijk anders is dan gewoon bewegen. Fysieke activiteit vindt vaak plaats tijdens de gymles, het speelkwartier en in het speellokaal. Bewegen is hierbij het doel. Bewegend Leren is anders, omdat je het bewegen als middel in het leerproces inzet. En dan bedoelen we niet dat ze leren sporten, maar juist vaardigheden als spelling, vermenigvuldigen en geschiedenis. Om je op weg te helpen heeft Nijha twee inspiratieboeken over bewegend leren samengesteld. Vraag ze gemakkelijk aan.

MIS_2911_Geschikt

Beweegactiviteiten voor bewegend leren

Gratis inspiratieboeken bewegend leren

Ontvang twee inspiratieboeken met beweegactiviteiten om bewegend leren in de klas in te zetten. Samengesteld door groepsleerkrachten. Je vindt hier onder andere:

  • Verschillende beweegactiviteiten voor: rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde en Engels;
  • Variaties in activiteiten;
  • Het benodigde materiaal per activiteit;
  • Bij enkele activiteiten is een extra instructievideo toegevoegd, zodat de oefeningen makkelijk nagedaan kunnen worden.

Vraag de gratis inspiratieboeken aan!

Inspiratieboeken bewegend leren

Bewgend leren taal

Kinderen nemen lesstof al bewegend sneller op

De voordelen van bewegend leren

Bewegend leren is een vakgebied in ontwikkeling. Kinderen leren beter tijdens de reken- en taalles als ze bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marijke Mullender-Wijnsma. Er is keihard bewijs dat kinderen met meer plezier leren. Ondanks dat we nog niet precies weten hoe het brein van kinderen werkt, en hoe bewegen en leren samenhangen wordt er in de praktijk al flink geëxperimenteerd. Wat weten we al wel?

  • Bewegen is goed voor de gezondheid. Daar is zelfs een beweegrichtlijn voor ontwikkeld: 1 uur per dag is het minimum. Iets wat niet alle kinderen halen;
  • Leerkrachten ervaren dat veel kinderen bewegen ‘nodig’ hebben. Zij geven aan dat het inzetten van beweging positief werkt voor de concentratie in de klas;
  • Kinderen hebben een betere aandacht in de klas, als zij op een schooldag twee keer bewegen dan wanneer zij één keer bewegen of de hele ochtend stilzitten. Bekijk hier tafelspelletjes voor in de klas;
  • Kinderen zijn enthousiast over extra bewegen op school;
  • En niet onbelangrijk: ook ouders vinden het steeds belangrijker dat de school van hun kinderen voldoende beweegactiviteiten aanbiedt.