Bewegend leren

Bewegend leren

Bewegend leren in de klas

MIS_2991_Geschikt
MIS_2991_Geschikt

Op en rondom de school zijn kinderen al volop fysiek actief: van gymles, tot speelkwartier, tot beweegbreaks. Bewegen is hierbij het doel. Bewegend Leren is anders, omdat je het bewegen als middel in het leerproces inzet. En dan bedoelen we niet dat ze leren sporten, maar juist vaardigheden als spellen, vermenigvuldigen en geschiedenis. Onderzoek toont aan dat kinderen lesstof al bewegend sneller opnemen. 
Voordelen

De voordelen van Bewegend leren

MIS_2911_Geschikt
MIS_2911_Geschikt

Bewegend Leren is een vakgebied in ontwikkeling. Kinderen leren beter tijdens de reken- en taalles als ze bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marijke Mullender-Wijnsma. Er is keihard bewijs dat kinderen met meer plezier leren. Ondanks dat we nog niet precies weten hoe het brein van kinderen werkt, en hoe bewegen en leren samenhangen wordt er in de praktijk al flink geëxperimenteerd. Wat weten we al wel?
 
  • Bewegen is goed voor de gezondheid. Daar is zelfs een beweegrichtlijn voor ontwikkeld: 1 uur per dag is het minimum. Iets wat niet alle kinderen halen.
  • Leerkrachten ervaren dat veel kinderen bewegen ‘nodig’ hebben. Zij geven aan dat het inzetten van beweging positief werkt voor de concentratie in de klas. 
  • Kinderen hebben een betere aandacht in de klas, als zij op een schooldag twee keer bewegen dan wanneer zij één keer bewegen of de hele ochtend stilzitten. 
  • Kinderen zijn enthousiast over extra bewegen op school. 
  • En niet onbelangrijk: ook ouders vinden het steeds belangrijker dat de school van hun kinderen voldoende beweegactiviteiten aanbiedt.
Lees het artikel over hoe je bewegend leren kunt inzetten in de klas

Inspiratie op doen?

Gratis inspiratieboek Bewegend leren

Samen met een groepsleerkracht heeft Nijha diverse beweegactiviteiten bedacht voor rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde en Engels. Download het gratis Inspiratieboek Bewegend leren