Interview Montessorischool EDMS van Lith in Deventer
Kinderen die zelf hun beweegmomenten op school bepalen? Wordt dat geen zooitje? Niet op de Montessorischool EDMS van Lith in Deventer. Dankzij hun aanpak en materiaal gaat de concentratie omhoog en staan ouders in de rij. Directeur Anita Nijland deelt haar ervaringen.
We spreken Anita nét als de school middenin de ‘Gezond & Happy weken’ zit. Het is een van de vele manieren waarop ze aandacht besteden aan een gezonde leefstijl voor hun leerlingen. Bewegen staat hierbij hoog in het vaandel. Wie een rondje door de school maakt ziet onder andere een schommel en ringen in de school, een tafeltennistafel en een ijsbaan (!) op het schoolplein. En: sinds een paar maanden ook de Monkeybox.
Na concentreren even 'uit je hoofd'
“Bewegen is goed voor je brein”, verklaart Anita de beweegvisie van de school. “Onderzoek laat zien dat kinderen die na inspannend werken even 15 minuten uit hun hoofd gaan en gaan bewegen, zich daarna weer beter kunnen concentreren.” Maar hoe maak je het aantrekkelijk om meer te bewegen?
De school in Deventer koos voor een Monkeybox van Nijha: een frame dat in elke gang of ruimte past. In dat frame kun je verschillende beweegmodules hangen, zoals een balanceerbalk, touwladders en een survivalnet. “Wij hebben het frame gekocht en we hebben een abonnement op steeds wisselende beweegmodules”, legt Anita uit. “Zo blijft het ook uitdagend voor de meest beweeglijke kinderen die de Monkeybox gebruiken. En onze leerlingen oefenen met steeds nieuwe motorische vaardigheden. De boksballen waren hier tot nu toe het grootste succes. Nu hebben we de spinners, een soort draaiende wielen. Dat vinden ze wel moeilijk hoor! Het vraagt veel kracht in de bovenarmen.”
Ze zijn super blij met de Monkeybox
Op deze school bepalen de kinderen zelf wanneer ze toe zijn aan een beweegpauze. ’s Ochtends lezen ze gezamenlijk en elke les heeft een centrale instructie. Maar daarnaast zijn ze vrij om de Monkeybox op te zoeken. Anita legt uit hoe dat in de praktijk werkt: “Er is plek voor twee kinderen tegelijk. En in elke klas liggen twee kaartjes die je mag pakken als je even wilt gaan bewegen. Is de box bezet? Dan ga je terug naar de klas en probeer je het later opnieuw.” De hele dag door zijn er wel kinderen aan het spelen. Het vernieuwen van de beweegmodules is trouwens ook in een paar uurtjes gebeurd, licht Anita toe. “De kinderen vragen ook echt wanneer er weer iets nieuws komt. Ze zijn superblij met de Monkeybox!”
Kunnen kinderen die vrijheid wel aan?
Kunnen kinderen die vrijheid wel aan? Wordt het niet een zooitje als iedereen maar gaat waar hij wil? “Nou, kinderen in groep drie - die na de zomervakantie van de kleuters komen - moeten natuurlijk nog oefenen met minder spelen en meer zelfstandig werken” verklaart Anita. “Maar dat zien we snel genoeg. Als een leerling de hele ochtend in de Monkeybox speelt, dan gaan we ’s middags even met hem of haar zitten om uit te leggen wat de afspraken zijn.”
“Maar de vrijheid die wij geven is juist een groot pluspunt voor veel leerlingen. Ze hoeven hun energie niet de hele dag binnen te houden en we wisselen concentratie af met fysieke activiteit. Daardoor heerst hier juist een natuurlijke rust.”
Ouders zijn enthousiast over beweegvisie
Anita vertelt trots dat de Monkeybox en het abonnement betaald worden uit de ouderbijdrage. De ouders sparen de bijdrage op, zodat ze dit konden aanschaffen. “Onze ouders zijn heel enthousiast over onze beweegvisie. We hebben niet veel ouders die steeds maar bang zijn dat hun kinderen vallen. Ze mogen hier ook in bomen klimmen en wij zeggen niet tot hoe hoog. Kinderen moeten zélf voelen waar hun grenzen liggen. Gisteren hadden we toevallig het eerste ongelukje met de Monkeybox. Een leerling greep mis en viel. Maar hij heeft geleerd wat hij al wel en nog niet kan en wat hij de volgende keer anders kan doen. Die vaardigheden ontwikkelen is precies het doel!”
Wat doen jullie nog meer aan bewegen?
“We hebben samen met onze Leerlingenraad een half jaar geëxperimenteerd met een renbaan in de gang bij de middenbouw”, vertelt Anita. “Kinderen hebben een natuurlijke neiging om te gaan rennen als ze uit de klas komen. Toch liet zich dat niet zo goed combineren met de werkplekken in diezelfde gang. En rennen zonder geluid te maken was iets te moeilijk”, lacht Anita. “De Monkeybox staat in de centrale hal en dat is een betere plek.” Al die aandacht voor bewegen, vrijheid en autonomie doet de school goed. Anita: “We hebben volgend jaar 12 plekken en wel 60 ouders op de wachtlijst! Dus mijn advies aan andere scholen is: denk in kansen, denk out of the box, geef kinderen veel vrijheid en ga bewegen!”