Het nieuwe Nijha

Gewoon gaan

Al meer dan honderd jaar brengt Nijha mensen in beweging. Met gymzalen, sportcontainers, speeltoestellen en vele andere oplossingen. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn daarbij altijd vanzelfsprekend. Toch vroegen we ons af: waar draait het bij Nijha écht om? Wat is de gemene deler tussen alle takken van sport? Samen gingen we op zoek, in een intensief positioneringstraject. Elles (tenderspecialist) en Ine (commercieel manager) vertellen je meer over onze nieuwe positionering.

Positioneren

Een nieuw jasje

Elles: “Begin 2024 kreeg ik de vraag of ik met 5 andere collega’s wilde toetreden tot het zogeheten kernteam. Een gemêleerd gezelschap dat zich - samen met reclamebureau Artica - een paar maanden lang boog over onze nieuwe positionering. Met elkaar beleefden we het traject van a tot z.” Elles kan zich de eerste sessie nog goed herinneren. “We moesten allemaal een voorwerp meenemen dat symbool staat voor Nijha. Ik koos de vogelnestschommel: stevige fundatie, door samenwerking naar grote hoogtes, tijdloos, succesnummer, inclusief etc. Samen met de andere meegebrachte voorwerpen kwamen zo onze belangrijkste waarden bovendrijven.”

Keyvisuals Nijha_Def_3-min

De paraplu

Op zoek naar de gemene deler

Gaandeweg het traject ontstond een steeds duidelijkere rode draad. Elles: "Tijdens een sessie met antoniemen ontdekten we dat er verschil zat tussen hoe we ons nu als merk gedragen en waar we naartoe willen. Dat gaf richting.” Ook werd de buitenwereld erbij betrokken. “Je kunt zelf wel vinden dat je ergens voor staat,” vertelt Elles, “maar als klanten dat niet herkennen, blijft het ‘leeg’. Daarom hebben we onze bevindingen extern getoetst.” Na vier sessies kwam alles samen. Eén overkoepelende waarde die álles verbindt. Plezier. “Dat geldt voor al onze takken. Het klopte en gaf ons precies de overkoepelende paraplu die we zochten.”

Keyvisuals Nijha_Def_2-min

Voor de blije bekkies

Plezier in alles wat we willen brengen

Ine haakte later aan en voelde direct de kracht. “Je merkt: dit is niet bedacht door ‘bovenaf’. Dit is wie we zijn. Dat maakt het geloofwaardig. We laten zien dat we nog steeds de vertrouwde partner zijn met ambacht en kwaliteit, maar nu met een frisse wind. We blazen het stof van ons af en tonen meer lef. We bewegen mee met wat er gevraagd wordt.” Elles vult aan: “Het mooie is, plezier is zo herkenbaar. Het is werkvreugde, trots als je langs een volle speeltuin rijdt of de glimlach van een sporthalbeheerder die weinig onderhoud heeft. Dat is precies wat wij willen brengen.”

Keyvisuals Nijha_Def_4-min

Het fundament

Gewoon gaan

De komende periode wordt de nieuwe koers zichtbaar in Nijha’s communicatie en projecten. Het draait altijd om plezier in beweging brengen. Of zoals het in de nieuwe pay-off klinkt: Gewoon gaan. “Daarmee leggen we een stevig fundament neer voor de komende jaren”, vertelt Ine. “Een fundament dat collega’s motiveert om elke dag opnieuw bij te dragen aan plezier. In de werkplaats, op locatie en in de openbare ruimte. En een fundament dat tegelijkertijd ruimte laat voor vernieuwing en verrassingen.”