Dé Beweegschool van Nederland: IKC de Twijn

Plezier hebben in leren? Het kan! Als je maar niet de hele dag verplicht met twee billen op je stoel moet blijven zitten. Martijn Beekhof is directeur van ‘beweegschool’ De Twijn en legt uit hoe dat in de praktijk werkt.

Wie rondloopt door de gangen van Integraal Kindcentrum De Twijn in Alblasserdam (kinderopvang en basisonderwijs) waant zich in een speeltuin. Er is een renparcours, een hinkelbaan, een klim- en klauterwand en er staan maar liefst 4 Monkeyboxen. En toch worden ook hier gewoon tafels geleerd en geoefend met spellen.

Visie op bewegen
De school is gebouwd vanuit een sterke visie op bewegen, vertelt directeur Martijn. “Wij geloven dat kinderen betere motorische en cognitieve vaardigheden ontwikkelen als ze meer in beweging komen.” Martijn benadrukt daarbij het onderscheid tussen bewegend leren en energizers. “Bewegend leren doen we in de klas, met de docent. Bijvoorbeeld door de tafels springend te oefenen. Maar daarnaast kunnen onze leerlingen – als ze daar behoefte aan hebben – de klas even verlaten om te bewegen en nieuwe energie op te doen. Ons hele gebouw werkt feitelijk als één grote energizer.”

De twijn

Isolatie voor concentratie

Overal in de school worden de kinderen dus uitgedaagd om actief te bewegen. In de vide van de school is bijvoorbeeld een strak net gespannen, waarboven de kinderen zonder valgevaar in ringen, touwen en touwladders kunnen klimmen, of langs de wand kunnen boulderen. Hoe zorg je toch voor de nodige rust en concentratie op school? Martijn: “Bij de bouw is de hele school bewust extra goed geïsoleerd. Als je de deur van het klaslokaal sluit, heb je geen last van de ruis op de gangen en kun je rustig les geven.”

Vasthouden aan onze visie
De ‘beweegschool’ kwam niet vanzelf van de grond, blikt Martijn terug. “We hebben heel veel tijd geïnvesteerd in de ouders, de gemeente, de wethouder, de architect, de omgeving en werkgeversorganisatie Pit. Het was voor sommige betrokkenen even wennen om anders te denken over wat je nodig hebt in een school. Ja, je kunt gewoon een gebouw met 20 lokalen neerzetten, maar wij vonden dat het ook anders kon. We hebben het draagvlak voor elkaar gekregen door steeds onze visie uit te leggen, presentaties te geven en je kon zelfs in 4D door het ontwerp lopen. Uiteindelijk hebben we alleen positieve reacties gehad en geen weerstand. En met de nieuwe aanmeldingen gaat het ook goed!”, lacht Martijn.

Twister de Twijn

Geen extra budget benodigd

En bewegen is niet het enige dat de school biedt. “Onze visie is dat we alle soorten talenten van kinderen willen stimuleren. Daarom hebben we ook een keuken, zodat we lekker kunnen koken met kinderen die daar goed in zijn”, vertelt Martijn. “Daar hadden we een flexibel gebouw voor nodig, dat al die talenten faciliteert. En dat is gelukt.” Bijzonder om te noemen: voor de nieuwbouw van De Twijn was niet méér geld beschikbaar dan waar je als school recht op hebt. Alle beweegoplossingen zijn binnen het beschikbare budget gerealiseerd.

En wat is het resultaat?
Martijn: “Ik zie blije gezichten en ik zie meer leerplezier. In welke mate bewegen bijdraagt aan rust, concentratie en leerprestaties weten we nog niet precies”, benadrukt hij. “We zijn pas kort open en zijn hier nog volop mee aan het experimenteren. Maar wat ik wel zie is dat kinderen goed hun energie kwijt kunnen én na school zelfs langer blijven hangen om nog te spelen.”

Tips voor scholen die hiermee ook aan de slag willen heeft Martijn ook: begin vroeg, waag de sprong en voer je gesprekken vanuit een heldere visie.” En voor De Twijn zelf? “We genieten nu even van ons prachtige nieuwe gebouw, maar kijken ook al met één oog naar het schoolplein. Dat wordt de volgende stap.”

Vraag gratis inspiratie aan
E-magazine beweegschool